Brussel 22 t/m 24 augustus 2003

Brussel (augustus 2003)

Na ons tripje naar Antwerpen, waarbij het Belgische leven ons goed bevallen was, werd het tijd om die andere grote stad in België te bezoeken: de hoofdstad Brussel. Geen van beiden was ooit al eens in Brussel geweest. We wilden er al wel een tijdje heen en toen er weer een actie van de Flair was, konden we het toch niet laten. Ondanks dat we niet al te veel vrije weekenden meer hadden, en het vlak voor de vakantie naar Sri Lanka zou zijn, besloten we toch te gaan. Het jaar ervoor waren we twee keer op vakantie geweest, maar door de reis naar Sri Lanka was er een tekort aan vooral vakantiedagen om nog een extra vakantie te doen. Een weekendje kon er natuurlijk nog wel vanaf.

Brussel, natuurlijk bekend vanwege het Atomium, Manneke Pis en de Grote Markt heeft veel meer te bieden bleek al tijdens een bestudering vooraf. De Marollen, de striproute, diverse musea en nog veel meer moois en leuks horen bij deze stad.

Brussel wordt vaak gezien als de enige wereldstad van de Benelux. Niet zo zeer de grootte van de stad zorgt daarvoor, maar meer de gevarieerdheid van de bevolking. Onder andere door de belangrijke functie van de stad binnen Europa, is deze erg gevarieerd.

Alles bij elkaar waren we zeer benieuwd naar deze stad en al z'n historie.

Brussel

Vrijdagochtend moet Barry nog werken. We hebben om 12 uur afgesproken op station Duivendrecht en we nemen de metro naar Amsterdam Centraal Station, waar we de internationale trein naar Brussel nemen. Iets voorbij CS worden panden gesloopt en wanneer een man voor de gein iets zegt als: ‘on your left you see the remainings of a building which was just bombed by terrorists’ schrikken de 2 Amerikaanse backpack meisjes die naast ons zitten wel een beetje :)

De trein komt langs Antwerpen en hier stapt een groot deel van de reizigers uit, mede onder een ‘Antwerpen is veel leuker dan Brussel’ en we hopen maar dat we er ondanks een leuk weekend zullen doorbrengen. In Brussel stappen we uit op station Noord en we lopen naar ons hotel, het Mercure Grand Hotel Royal Crown. Dit 5-sterren hotel valt vergeleken bij het 4-sterren hotel in Antwerpen van vorig jaar wel een beetje tegen maar ach, het voldoet meer dan goed om in te slapen :)

Naast het hotel ligt de Kruidtuin, een mooi aangelegde tuin waar je lekker in het zonnetje kan zitten. Maar hier hebben we geen tijd voor; eerst de stad verkennen! We lopen de Koningsstraat af en via de Koloniestraat, Mercier- en Kardinaalstraat komen we op een pleintje (6-sprong) waar een soort Parijs’ marktje wordt gehouden en veel terrasjes zijn. We drinken wat op één van de terrasjes en lopen door naar de Grote Markt, Manneken Pis en de Beurs. Op alle pleinen zijn podia in opbouw en op de markt wordt al getrommeld op olievaten met houten stokjes en we blijven hier even kijken. Het klinkt erg goed en jammer genoeg stoppen ze al vrij snel. Maar de rest van het weekend wordt er nog volop muziek gemaakt in Brussel!

We lopen nog wat rond, langs het Muntplein, de St. Hubertusgalerijen en hier vallen ons de vele koeien op. Geen echte, maar kunstkoeien, van de tentoonstelling "Cows". We eten wat in één van de vele toeristenrestaurantjes. Later die avond komen we terecht op de het Muntplein, waar ook een podium staat. Er zijn verschillende optredens van artiesten en dj’s en samen met het goede weer en de super relaxte sfeer op het plein zorgen zij voor een hele leuke avond op een pleintje, samen met de Brusselaren. Rond een uur of twaalf stopt de dj en gaan we terug richting hotel, omdat we de volgende dag weer vroeg op moeten.

Zaterdag
staan we rond 9 uur op en we besluiten om vandaag in de stad te ontbijten, in plaats van in het hotel. We lopen langs het Muntplein waar het podium al weer klaar gemaakt voor de optredens van die middag en we eten een croissantje met jam in een kleine bakkerij/lunchroom.

Hierna lopen we langs de Grote Markt, de Beurs, het Martelaarsplein, O.L.V ter Zavel, Grote en Kleine Zavel, Justitiepaleis en dan door naar de vlooienmarkt in de Marollen op het Vossenplein. Onderweg spotten we al de nodige stripgevels van bekende en minder bekende stripfiguren en nog een aantal koeien van de tentoonstelling. We lopen door naar de Hallepoort, het Egmontpaleis, het Koninklijk Paleis en door het park. Hier vandaan lopen we langs de Kardinaalstraat naar het pleintje (6-sprong) voor de Grote Markt, waar we lunchen op één van de terrasjes en bijkomen van de wandeling met een glaasje wijn. ’s Middags bezoeken we nog enkele stripgevels voordat we even naar het hotel gaan op uit te rusten.

’s Avonds bezoeken we eerst nog Manneken Pis om hem in weer een nieuwe outfit te zien, daarna gaan we nog langs bij enkele stripgevels. Daarna eten we bij Falstaff op het terras. We lopen nog wat rond door de stad. Hierna gaan we naar A la Mort Subite waar we aparte bieren proeven, zoals Mort Subite. Het is een leuk cafe, heel druk en van allerlei publiek door elkaar. Ook deze avond is er weer muziek van dj’s op het Muntplein en ook deze avond is het hier weer erg gezellig en heerst er een leuke sfeer. Deze avond is er ook meer aandacht, wat betreft muziek, voor de vele Brusselse Marokkanen en Turken en deze muziek wordt afwisselend met hedendaagse muziek gedraaid. Rond 12 uur wordt er gestopt met draaien en gaan we naar ons hotel.

Zondag
gaan we er weer vroeg uit en na een uitgebreid, maar zéér duur, ontbijt in ons hotel gaan we met de metro naar de Marollen om hier nog even sfeer te proeven in een echte Brusselse volkswijk. Hierna bezoeken we het Stripmuseum waar veel te zien is over Kuifje, maar ook over andere stripfiguren. Vooral de Belgische helden worden natuurlijk belicht. In de buurt zou nog een stripgevel moeten zijn, maar deze blijkt inmiddels niet meer te bestaan.

Hierna hebben we uitgecheckt, maar onze bagage nog wel in het hotel laten staan zodat we, toch nog, een bliksembezoek konden brengen aan het Atomium. Eigenlijk is dit natuurlijk niet te missen bij een bezoek aan Brussel, maar de tijd leek tegen ons. Daarna gaan we snel weer terug naar het hotel en iets na half drie nemen we de trein terug naar Nederland, terugkijkend op een leuk weekend.